Blog | platform

De strijd tegen het platform

Platformen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Maar wat moet je ertegen doen? Weet jij hoe je hier het beste mee om kan gaan?

Blog

Platformen – irritant of de toekomst?

Een Platform zoals bol.com, Alibaba, made-in-china, Amazon & Springest is steeds vaker nadrukkelijk aanwezig in de markt. Zij creëren een transparante markt, welke steeds verzadigder raakt. Echter zitten hier wel haken en ogen aan. Een voorbeeld hiervan is:

Onlangs was het bij het tv-programma Radar. Een ontevreden klant die iets had gekocht bij bol.com. 

Tenminste dat dacht hij. Het product was ‘via’ bol.com gekocht, maar de leverancier was een andere partij. Tsja, bij wie moet je dan zijn voor je garantie en klachten… Conclusie: reden om wetgeving hierover aan te scherpen en transparant te zijn bij je wie je wat koopt. 

Het fenomeen ‘platform’ zien we in vrijwel iedere branche. Het brengt vraag en aanbod bij elkaar. Platforms brengen bedrijven met elkaar in verbinding. Of consumenten. Of een combinatie daarvan. Een offerte voor een vakman kan je aanvragen via Werkspot, de goedkoopste verzekering regel je via Independer en een auto koop je op Autoscout. Grote, wereldwijde spelers zijn natuurlijk Amazon en Alibaba. Wat maakt dat deze platforms zo’n impact hebben? Data! De platforms beschikken over een ongelooflijke hoeveelheid data. Daarmee zijn ze in staat om jou de beste aanbiedingen te doen. Maar waar houdt het op? Inmiddels zijn dit soort platforms in staat om middels artificial intelligence jouw koopgedrag te voorspellen! Ze weten wanneer je weer toe bent aan nieuwe scheermesjes of een nieuwe onderbroek. Irritant toch? Of biedt het briljante kansen?

Oftewel, platformen; in alle markten aanwezig. Maar hoe ga je hier nu mee om?

Wij geven je een aantal tips om je voor te bereiden op de platformeconomie! En welke strategie hoort daar bij?

Calculeer de te betalen ‘platformfee’ in.

Wees in control. Zorg ervoor dat je niet achteraf voor verassingen staat. Als je ineens een feefactuur krijgt, welke je toevallig niet ingecalculeerd hebt, moet je een hoop extra verkopen om dit recht te trekken. De meeste platformen rekenen een fee van 5% tot wel 20%! Dit gaat heel hard van je brutomarge af. Handelen via een platform is niet goedkoop. Wees je daar bewust van. Ben je bang dat je je product niet meer verkoopt omdat het 10% duurder is geworden? Lees dan verder!

Zorg dat je goedkoper inkoopt; lukt dat niet? Streef dan naar Operational Excellence.

Krijg jij het niet over je hart om je prijzen te verhogen? Dan moet je een andere manier vinden om je margeverlies te verkleinen. De concurrentiestrategie welke effect gaat hebben: Operational excellence; oftewel het zo efficiënt mogelijk inrichten van je processen. Denk jij dat dit niet mogelijk is voor jou, of wil je juist weten of dit iets voor jouw organisatie kan zijn? Laat het ons weten in de comments!

Growth hacking

Growth hacking betekent zo snel mogelijk een groot marktaandeel veroveren. Eén van de manieren om dit te doen, is door een penetratieprijsstrategie toe te passen. Een penetratieprijsstrategie voeren betekent aan de onderkant van de markt je product verkopen, tegen een lage prijs dus, en dan zoveel mogelijk marktaandeel veroveren. Je hebt goedkope producten met een snelle doorloop. Een voorbeeld van een growth hacker is Airbnb. Zoek het verhaal maar eens op! Wil jij dit ook proberen? Houd rekening dat je dan een andere mindset aan moet aannemen en moet gaan experimenteren, datagedreven moet gaan werken en de volledige funnel moet aanpakken!

If you can’t beat them, join them.

Stel dat, je bent redelijk conservatief en je houdt vast aan je huidige strategie. Je hebt je website en winkel, maar je begint te merken dat alles terugloopt. Je ziet dat veel klanten toch naar een platform trekken omdat het makkelijk, betrouwbaar, klantvriendelijk is en veiligheid biedt. Wat ga je doen om toch nog over 3 jaar te kunnen bestaan, als platformen zoals Amazon of Bol nog nadrukkelijker aanwezig zijn? Laat het ons weten in de comments als jij denkt dat je over 3 jaar nog vol gas de strijd aan kan gaan met platformen!

If you can’t beat them, start dan vooral zelf geen platform op

Je denkt dat je de pot met goud hebt gevonden, de blue ocean; ver weg van de red ocean welke verzadigd is met concurrenten. Je hebt alles onderzocht, verschillende modellen van Porter gebruikt en je denkt; dit wordt het! Het lijkt zo eenvoudig, zelf even een website maken en een aantal concullega’s aansluiten aan je platform. Niets daarvan is waar. Wil je toch een klein platform beginnen? Houd er rekening mee dat je een groot marketingbudget nodig hebt om te winnen van alle andere platformen. Je hebt bepaalde koppelingen op productniveau nodig. Maar ook een ijzersterke database en een budget voor de website die je moet blijven doorontwikkelen. De concurrentie staat immers niet stil. Ben je het hier niet mee eens? Deel je verhaal met ons!

Kijk kritisch naar je concurrentiestrategie

Doordat de supply chain op zijn kop ligt, zijn veranderingen essentieel. Afnemers kunnen in deze tijd van platformeconomie nu té makkelijk bij jouw leverancier komen. Wie kent er Aliexpress, made-in-china, lightinthebox of Alibaba nou niet? Als dit niet jouw leverancier is, hebben zij ondanks alles waarschijnlijk nog steeds dezelfde producten als jouw leverancier, maar dan veel goedkoper. Kwaliteit is minder, maar toch, soms zit er een pareltje tussen. Wist je dat er platformen zijn die een tool hebben welke zoekt op een afbeelding in plaats van tekst? Alibaba & Aliexpress zijn platformen die dit geperfectioneerd hebben. Waarom moet jouw klant dan nog bij jou afnemen? Kijk eens goed naar je concurrentiestrategie. Wij geven je alvast 1 tip; transparantie is key geworden.Wij geven je graag een aantal voorbeelden en tips en tricks die jou verder kunnen helpen. Zo zorg jij ervoor dat jij de grote Chinese onlinetussenhandelsdiensten en platformen verslaat!